Pekka Peura, opettaja, Eduhakkerit Oy
Oppimisen näkyväksi tekeminen – Visible Learning
Tutkimusperustainen ymmärrys siitä, mikä oikeasti toimii tai
ei toimi kouluopetuksessa on lisääntynyt valtavasti viime vuosien aikana.
Samalla on havaittu, että moni koulukeskustelua hallitsevista ja intohimoisia
tunteita herättävistä teemoista (esim. ryhmäkoko, tasoryhmät, kotitehtävät)
ovat melko merkityksettömiä oppimisen isoon kuvaan nähden. Samalla ne kaikkien
merkityksellisimmät asiat oppilaiden oppimisen näkökulmasta ovat vielä
huomiolta ja keskustelulta piilossa.
Työpajassa sukelletaan suoraan tiedon
syvään päähän ja käydään tarkemmin läpi, mikä oikeasti on tutkimusten mukaan
oppimiselle hyödyllistä ja mikä vain näennäisesti. Samalla käsitellään, miten
tätä uutta tietoa ja ymmärrystä on mahdollista viedä konkreettisesti oppilaiden
ja opettajien hyötyyn käytännön arjen tasolle.
Tutkimustiedon lähteenä
käytetään John Hattien yli 90.000 tutkimusta käsittävää meta-analyysia, jonka
otoskoko on noin 300 miljoonaa oppilasta ja opiskelijaa. Hattie kutsuu työtään
nimellä Visible Learning.