Pekka Peura - Oppimisen näkyväksi tekeminen – Visible Learning

Pekka Peura, opettaja, Eduhakkerit Oy


Oppimisen näkyväksi tekeminen – Visible Learning




Tutkimusperustainen ymmärrys siitä, mikä oikeasti toimii tai ei toimi kouluopetuksessa on lisääntynyt valtavasti viime vuosien aikana. Samalla on havaittu, että moni koulukeskustelua hallitsevista ja intohimoisia tunteita herättävistä teemoista (esim. ryhmäkoko, tasoryhmät, kotitehtävät) ovat melko merkityksettömiä oppimisen isoon kuvaan nähden. Samalla ne kaikkien merkityksellisimmät asiat oppilaiden oppimisen näkökulmasta ovat vielä huomiolta ja keskustelulta piilossa.

Työpajassa sukelletaan suoraan tiedon syvään päähän ja käydään tarkemmin läpi, mikä oikeasti on tutkimusten mukaan oppimiselle hyödyllistä ja mikä vain näennäisesti. Samalla käsitellään, miten tätä uutta tietoa ja ymmärrystä on mahdollista viedä konkreettisesti oppilaiden ja opettajien hyötyyn käytännön arjen tasolle.

Tutkimustiedon lähteenä käytetään John Hattien yli 90.000 tutkimusta käsittävää meta-analyysia, jonka otoskoko on noin 300 miljoonaa oppilasta ja opiskelijaa. Hattie kutsuu työtään nimellä Visible Learning.