Demokratiaa kouluun, bling!
Jos Matti Rautiainen saisi kainuulaisesta kuusesta
valmistelun taikasauvan käsiinsä, hän taikoisi kouluihin lisää demokratiaa:
”Jos opettajilla on aika ja paikka yhteiselle kehittämiselle, he pystyvät
ideoimaan ilmiölähtöisyyttä ja erilaisia kokeiluja. Se antaa yhteisölle myös
mahdollisuuksia parantaa oppijan asemaa yhteisössä. Opettajuuden kehittymisen
mahdollisuus on yhteisössä.”
”Koulut, jotka ovat lähteneet yhteisöllisen kehittämisen tielle,
ovat poikkeuksitta onnistuneet kehittämistyössään.” Rautiainen jatkaa antamalla
esimerkin Sannaisten koulusta, jossa rehtori ja kymmenkunta opettajaa tekivät
2017 yhteisponnistuksen: he tutkivat opetussuunnitelmaa ja löysivät
ilmiökokonaisuuksiinsa punaisen langan. Heidän koko opetuksensa on järjestetty
teemoittain – tutkivan oppimisen hengessä opettajat löysivät ilmiöt.
Ilmiömäinen ilmiö! Koulun jokaisella opettajalla on oma luokkansa, mutta
yhdessä tehdyn opetussuunnitelman jäsentelyn kautta jokaisella opettajalla on
kehittämisen tuki toisista opettajista.
”Yksilöllisestä suunnittelusta ja opetuksesta
yhteisöllisyyteen tuleminen voimaannuttaa”, väittää Matti Rautiainen, eikä hän
varmasti ole väärässä, koska on omakohtaisesti kokenut Jyväskylän opettajankoulutuksen
opetuksen uudistamisen. Jyväskylässä opettajankoulutus on järjestetty vuodesta
2014 ilmiölähtöisesti, mikä vastaa myös kokonaisvaltaisemman koulutuksen
vaateisiin.
Opettajankoulutuksen opetussuunnitelmauudistuksessa yksi
keskeinen rakenteellinen uudistus oli palkitetun työjärjestyksen ottaminen
käyttöön. Sellainenhan jo monissa kouluissakin on käytössä. Palkituksien
sisällä rinnakkaisluokat voivat tehdä joustavammin yhteistyötä ja vuosiluokkiin
sitomaton opetuskin mahdollistuu. Sisällön puolella esimerkiksi kasvatustieteen
opintojen lävitse kulkee 5 teemaa. Monialaisissa opinnoissa kunkin oppiaineen
ydinkurssi järjestetään ennen soveltavaa osaa, joka toteutetaan integroiden.
Mitä tämä voisi tarkoittaa perusopetuksessa? Ainakin tutkivan oppijuuden
kokeilemista ja oppiaineiden välisiä integrointeja esimerkiksi
ilmiöprojekteissa. Rautiainen palaa haastattelun lopussa
taikasauvatoiveeseensa: ”Opettajien koulutuksessa ja myös
täydennyskoulutuksessa tulisi löytää mahdollisuuksia jakaa kokemuksia. Sitä
kautta työelämän oppimista saadaan näkyville ja kollegiaalisuus voi vahvistua.
Mahdollisuudet ovat yhteisöissä.”
Teija Mursula