Haastattelu: Matti Rautiainen - Demokratiaa kouluun, bling!


Demokratiaa kouluun, bling!

Jos Matti Rautiainen saisi kainuulaisesta kuusesta valmistelun taikasauvan käsiinsä, hän taikoisi kouluihin lisää demokratiaa: ”Jos opettajilla on aika ja paikka yhteiselle kehittämiselle, he pystyvät ideoimaan ilmiölähtöisyyttä ja erilaisia kokeiluja. Se antaa yhteisölle myös mahdollisuuksia parantaa oppijan asemaa yhteisössä. Opettajuuden kehittymisen mahdollisuus on yhteisössä.”

”Koulut, jotka ovat lähteneet yhteisöllisen kehittämisen tielle, ovat poikkeuksitta onnistuneet kehittämistyössään.” Rautiainen jatkaa antamalla esimerkin Sannaisten koulusta, jossa rehtori ja kymmenkunta opettajaa tekivät 2017 yhteisponnistuksen: he tutkivat opetussuunnitelmaa ja löysivät ilmiökokonaisuuksiinsa punaisen langan. Heidän koko opetuksensa on järjestetty teemoittain – tutkivan oppimisen hengessä opettajat löysivät ilmiöt. Ilmiömäinen ilmiö! Koulun jokaisella opettajalla on oma luokkansa, mutta yhdessä tehdyn opetussuunnitelman jäsentelyn kautta jokaisella opettajalla on kehittämisen tuki toisista opettajista.

”Yksilöllisestä suunnittelusta ja opetuksesta yhteisöllisyyteen tuleminen voimaannuttaa”, väittää Matti Rautiainen, eikä hän varmasti ole väärässä, koska on omakohtaisesti kokenut Jyväskylän opettajankoulutuksen opetuksen uudistamisen. Jyväskylässä opettajankoulutus on järjestetty vuodesta 2014 ilmiölähtöisesti, mikä vastaa myös kokonaisvaltaisemman koulutuksen vaateisiin.

Opettajankoulutuksen opetussuunnitelmauudistuksessa yksi keskeinen rakenteellinen uudistus oli palkitetun työjärjestyksen ottaminen käyttöön. Sellainenhan jo monissa kouluissakin on käytössä. Palkituksien sisällä rinnakkaisluokat voivat tehdä joustavammin yhteistyötä ja vuosiluokkiin sitomaton opetuskin mahdollistuu. Sisällön puolella esimerkiksi kasvatustieteen opintojen lävitse kulkee 5 teemaa. Monialaisissa opinnoissa kunkin oppiaineen ydinkurssi järjestetään ennen soveltavaa osaa, joka toteutetaan integroiden. Mitä tämä voisi tarkoittaa perusopetuksessa? Ainakin tutkivan oppijuuden kokeilemista ja oppiaineiden välisiä integrointeja esimerkiksi ilmiöprojekteissa. Rautiainen palaa haastattelun lopussa taikasauvatoiveeseensa: ”Opettajien koulutuksessa ja myös täydennyskoulutuksessa tulisi löytää mahdollisuuksia jakaa kokemuksia. Sitä kautta työelämän oppimista saadaan näkyville ja kollegiaalisuus voi vahvistua. Mahdollisuudet ovat yhteisöissä.”


Teija Mursula