Haastattelu: Miriam Attias - Polarisaation purkamista koulussa – rähinäpussi vai tietoisempi peliote?
Polarisaation purkamista koulussa – rähinäpussi vai tietoisempi peliote?
Polarisaatio on ihmisen luonnollinen, tunnepohjainen tapa
suhtautua toisiin: me–he, nainen–mies, maahanmuuttaja–suomalainen,
luokanopettaja–aineenopettaja, uskovainen–ateisti jne. Jaot auttavat meitä
määrittämään, keitä olemme. Polarisaatio on ryhmädynamiikkaan kuuluva
luonnollinen asia, jolla on tietty tehtävä. Se ei siis ole yksin paha.
Haasteita polarisaatiosta syntyy, kun ajattelu muuttuu
mustavalkoiseksi ja ryhmät eriytyvät toisistaan. Polarisaatio toimii suotuisana
maaperänä konflikteille ja väkivaltaiselle radikalisoitumiselle. Jos
konflikteja ei käsitellä jännitteitä purkavalla tavalla eri osapuolten kesken,
vaan esimerkiksi pelkillä rangaistuksilla, jännitteinen tila jää päälle. ”Niin
kauan kuin konflikti antaa enemmän energiaa kuin se vie, kriisit pysyvät yllä.
Kriisi siis toisin sanoen vahvistaa polarisaatiota, koska ihmiset etsivät sitä
kautta selitystä toisen ryhmittymän toiminnalle”, kuvaa Miriam Attias, joka
toimittaa polarisaatiosta kirjaa.
Attiaksen tapa purkaa polarisaation käsitettä on lähtöisin
hollantilaisen Bart Brandsman ajatuksista. He ovat yhdessä miettineet, mitä
esimerkiksi opetuksen ja kasvatuksen ammattilaisten tulisi osata tehdä
polarisaatiolle. Polarisaatiolla on 3 peruslakia:
1. Polarisaatio on ajatusrakenne,
2. Se tarvitsee bensaa eli identiteettipuhetta, joka
polarisoi ja
3. Polarisaatio on vaistomainen tunnereaktio, mikä
tarkoittaa, ettei sitä voi purkaa faktoilla.
Kun polarisaation dynamiikka tarkastellaan, sitä
havainnollistaa konkreettisesti myös roolit. Rooleja ovat yllyttäjä, liittyjä,
hiljainen, sillanrakentaja ja syntipukki. Polarisaation pysyminen yllä,
kärjistäminen, on yllyttäjän intressi. Tavallisesti hän saa voimaa tunteestaan,
että on oikeassa, ja pyrkii puhumaan omalle yleisölleen. Liittyjät valitsevat
yllyttäjän puolen, mutta hiljaiset eivät halua valita puolta lainkaan.
Sillanrakentaja haluaa purkaa polarisaatiota ja yrittää saada ”ääripäiden”
edustajat ymmärtämään toisiaan. Siinä on riski: usein yritykset
sillanrakentamisesta vahvistavat polarisaatiota ja silloin sillanrakentaja voi
ajautua syntipukin rooliin.
Polarisaatiota voi purkaa käsittelemällä tunteita ja
tunnereaktioiden kuormaa, ei faktoja. Se tapahtuu kuuntelemalla. Tärkeää on
saada selville ja esille, mikä hiljaisia huolettaa. Kuunteleminen tuomitsematta
purkaa jännitteitä. Koulussa polarisaation purkaminen tarkoittaa sekä
konkreettista tekemistä että asemoitumista.
Oppilaita kannattaa tuoda yhteen ja vastuuttaa, jotta
konfliktit ja jännitteet eivät jäisi päälle. Rangaistuksilla ei yleensä pystytä
hoitamaan polarisaation aiheuttamia kitkoja. ”Huomiota tulee kohdistaa siihen,
miten konfliktit käsitellään ja miten tullaan jatkossa toimeen. Yhteinen
toimintakulttuuri ja pelisääntöjen tekemiseen osallistaminen huolimatta
erilaisista identiteeteistä ja arvoista on tärkeää sen sijaan, että vain
käytäisiin arvokeskustelua ja yritettäisiin ”teroittaa” ihmisille yhteisiä
arvoja”, sanoo Attias. Tärkeää on, että opettaja tiedostaa asemoitumisensa ja
oman roolinsa polarisaatiossa – ja ymmärtää oman toimintansa vaikutukset.
Teija Mursula