Haastattelu: Esko Kilpi - Koulu on yhteiskunnan sivistysjärjestelmän ydin

Koulu on yhteiskunnan sivistysjärjestelmän ydin



Esko Kilpi kuvailee työn tekemistä ja oppimista ongelmanratkaisuksi. Mitä ongelmaa hän itse tällä hetkellä ratkaisee? ”Demokratian kriisiä – pyrin olemaan mukana vaikuttamassa  osallisuuden ja eriarvoisuuden problematiikkaan. Ja ilmastokriisiin liittyvään tutkimukseen – siihen, millä tavalla siirrymme jälkiteolliseen, post-fossiiliseen maailmaan”, vastaa Kilpi. ”Koulutuksen tehtävä ei ole enää vain kouluttaa työelämän muuttuviin tarpeisiin, vaan koulutus on rakentamassa yhteiskuntaa ja laajaa osallisuutta. Tämä ajatus on tällä hetkellä demokratiassa kriisin ytimessä. Liian moni ihminen jää kehityksen ulkopuolelle.”

Kilpi määrittelee yhteiskunnan vuorovaikutukseen perustuvaksi luottamusjärjestelmäksi. Sitä ylläpitää kaksi keskeistä rakennetta: teollinen järjestelmä ja sivistysjärjestelmä. ”Koulun merkitys sekä demokratian että ilmaston kriisien ratkaisemisessa on keskeinen. Media on pilannut mahdollisuutensa sivistysjärjestelmän edistäjänä, koska se ei enää luo mahdollisuuksia ymmärtämiselle, vaan hajaannukselle. Mediasta on tullut vain hälyä, joka ei auta merkitysten jäsentämisessä”, kuvailee Kilpi. 

Sivistysjärjestelmällä on Kilven mukaan opittavaa teollisesta. Koulujen tulisi nähdä digitaalisuuden mahdollisuudet – osallisuus, oppiminen ja jakaminen – suurempina kuin sen uhat. Koulun tehtävä on varjella, kasvattaa ja kehittää eettistä ja moraalista kykyä. ”Oppijoita tulee tukea algoritmien yläpuolelle pääsemisessä eli siinä, että teknologia pysyy ihmisen työkaluna – se ei ole itseisarvo, ihminen on. Ihmisyyden tulee kehittyä samassa tahdissa kuin teknologia kehittyy ja siihen tarvitsemme arvopohdintaa. Ihmisyyden, rakkauden ja keskinäisriippuvuuden ymmärtämistä tulee tukea.”
Koulun merkitys on auttaa oppijoita ymmärtämään maailmaa. Kilven mukaan koulun tulee auttaa merkitysten löytämisessä: Koska nykyajassa merkitysten luominen on vaikeutunut, koulun tulee auttaa löytämään totuutta tieteen keinoin.  Koulun siis tulee tukea kriittistä ajattelua. Nykyajan sivistys on myös perinteisten siilojen ylittämistä, kuten esimerkiksi miten talous keskustelee tieteen kanssa, tai miten politiikka keskustelee talouden kanssa.  Se on sekä tiedepohjaista ajattelua että laajemman kuvan etsimistä.”

Utelias lähestymistapa maailmaan ylläpitää oppimista. ”Oppilaitoksia ja oppimispolkua suunnitellessa tulisi pitää keskiössä tavoite toiminnasta, jonka kautta kasvatamme hyvän itsetunnon omaavia, uteliaita ja elinikäisen oppimisen taidot hallitsevia yhteistyöhakuisia ja kohtaamiskykyisiä ihmisiä”, kirjoittavat Esko Kilpi ja Pekka Peura trilogiassaan maot.fi-blogissa. ”Uskon opettajien oppimiseen – koulun sivistysjärjestelmällä on mahdollista pysyä digitaalisen maailman kehityksessä mukana”, summaa Kilpi haastattelun lopuksi. 

Teija Mursula