Esko Kilpi, Esko Kilpi Company
Pekka Peura, opettaja, Eduhakkerit Oy
Merkityksellisyys, kohtaaminen ja digitaalinen oppiminen
Oppiminen
on kokemuksellista ja kokemusten työstämistä muiden kanssa. Mahdollisuus
oppimiseen riippuu paljolti suhtautumisesta koettuun, sekä suhteesta uuteen ja
erilaiseen; onko se avointa vai sulkeutunutta. Esitämmekö kysymyksiä, vai
lähestymmekö uutta ja erilaista valmiiden vastausten ja lukkiutuneiden
käsitysten kanssa. Oppimisen perusta on avoin ja utelias ote arjessa.
Oppimisella ei ole alkua ja loppua, se ei ole valmistautumista elämään, vaan
tapa elää. Oppimisen tulisi määrittyä merkityksellisyyttä rakentavaksi
lähestymistavaksi omaan ainutkertaiseen todellisuuteen. Tavoitteena tulisi olla
intensiivisempi läsnäolo omassa ainutkertaisessa elämässä.
Nykypäivänä
digitaalisia kohtaamisia on huomattavasti kasvokkaista kohtaamista enemmän,
jolloin oppimista on myös mahdollista tapahtua ja monin paikoin jo tapahtuu
digitaalisen opettajuuden ja digitaalisten tilojen kautta enemmän kuin
fyysisissä opetustiloissa. Oppimisen mahdollistajina ovat kaikki ne
digitaaliset kohtaamiset, jotka pitävät sisällään nykyisen elämäntilanteen
rikastumisen, kehittymisen tai uudelleen suuntaamisen. Itseohjautuvuuden
aikakauden oppimiskykyä määrittää taito löytää ja hakeutua vuorovaikutukseen
sellaisen maailman ja sellaisten ihmisten kanssa, jotka pystyvät avaamaan
jotain itselle merkityksellistä, sillä hetkellä tarpeellista asiaa, tai löytää
ne oppijat, jotka ovat kiinnostuneita samasta asiasta.