Esko Kilpi, Esko Kilpi Company
Digitaalinen opettajuus ja älykäs toimijuus
Voisiko
ihminen olla oppinut, jos hänen henkilökohtainen älylaitteensa kävisi kaikki
koulut, kurssit ja kokeet läpi, sekä valmistuisi ihmisen itsensä sijaan
insinööriksi, biologiksi, sosiologiksi tai psykologiksi? Valmistumisen jälkeen
älylaite opettaisi ihmistä aina tarpeen mukaan, kun ihminen kohtaa tilanteen,
jossa kyseisiä tietoja ja taitoja tarvitaan? Älykkyys olisi ennen kaikkea
jatkuvaa oppijuutta ja älykästä toimijuutta, vähän samalla tavalla kuin nyt
käytämme navigaattoria apuna ajaessamme vieraassa kaupungissa.
Onko
ihminen älykäs toimija, jos hän osaa taitavasti hyödyntää älykkäiden
työvälineiden mahdollistamaa teknologiavälitteistä opettajuutta, selviytyen sen
avulla vaikeista ja monimutkaisista tehtävistä ja ongelmanratkaisutilanteista?
Olemme jo kauan sitten hyväksyneet tämän periaatteen manuaalisessa työssä,
jossa ihmisen fyysiset voimavarat eivät enää rajoita puiden kaatamista tai
raskaiden tavaroiden siirtämistä. Onko nyt aika hyväksyä sama periaate
kognitiivisessa työssä, jossa yksittäisen ihmisen henkisten voimavarojen
uskotaan olevan elämän mahdollisuuksia määrittävä tekijä!